Potosi, 19 en 20 oktober

20 oktober 2016 - Potosí, Bolivia

Dag allemaal,
Hier ben ik weer... helemaal toppie.. !! Goed geslapen en extra gedronken... (helpt nu beter dan PCM tabletten ).. ws is de hoofdpijn toch reactie op de hoogte geweest.
Gister dus vanuit Uyuni naar Potosi "gebust". Potosi is de hoogst gelegen stad in Bolivia.. 4070 mtr. We kwamen hier omstreeks 13u aan.
Met Wilfred ( reisbegeleider ) en enkele groepsgenoten nog kleine stadswandeling gemaakt. De zon was sterk aanwezig, bovendien flink last van hoofdpijn..vandaar na de lunch afgehaakt en terug naar hotel gelopen.
Je merkt wel dat je weer hoog zit, het minste kost al inspanning. Zoals gezegd gister weinig gedaan en op tijd gaan slapen. Vandaag stadje verkend. Gezellig druk plaatsje. Met nog vele koloniale gebouwen. De mensen lopen dik gekleed.. vrouwen verschillende lagen rok, wollen kousen, koltrui met daaroverheen vierkante "stola". Altijd dragen de vrouwen alsook de mannen een hoedje. Vaak hebben de vrouwen nog grote doek op rug geknoopt waarin ze hun kind dragen ( wat 'n verschil met de adviezen-richtlijnen van onze zuigelingen/peuter bureau) of hun boodschappen.
Vanochtend weer verschillende kerken bezocht.. .. Verbazend.. zoveel kerken er hier nog in zuid Amerika zijn, zelfs in het kleinste plaatsje. Ook tref je ' n kerk haast nooit leeg aan, haast altijd zijn er biddende mensen aanwezig, vaak ook nog jonge mensen, wanneer je zo 'n kerk bezoekt, op wat voor tijd ook.
Ook nog rondleiding in Carmelitessenklooster meegemaakt... afschuwelijk hoe deze nonnen leefden.. en hoe rijk deze orde ( geworden) was.
Deze plaats is extra groot/rijk geworden door de mijnbouw, enkele mijnen zijn nu nog produktief. Men kon vanmiddag hierheen, doch door de wat meer specifieke informatie mbt laag, smalle gangen.. productie gaat door tijdens bezoek.. hoogte / diepte etc.. toch maar niet gedaan. 2 pers. uit onze groep durfden uitdaging aan, erg benieuwd naar hun verhalen..
Zelf heb ik vanmiddag dit plaatsje nog wat verder verkend... en vind het nog steeds erg jammer dat ik de Spaanse taal niet spreek. Haast niemand spreekt Engels hier.. ( of had ik dit al verteld ?)
Vanochtend was het zonnig, na de middag hingen er donkere wolken boven de stad, waaruit het even na de middag flink regende. Voor de eerste maal m'n paraplu te voorschijn gehaald.
Tevens maar terug naar hotel gelopen, kreeg het ook beetje koud. Vandaag ligt m'n slaapgenote met braken en diarree op bed, misschien kan ik voor haar nog iets betekenen, bovendien is er vandaag 'n jarige in de groep en hebben afgesproken om straks met z'n allen ergens te gaan eten.
Enne ik kan lekker nog even met jullie contacten..... !!!!!
Morgen gaan we weer bussen naar Sucre, de hoofdstad van Bolivia. Over hoe en wat verder is nu nog niets bekend. Ga ervan uit dat er wel Wi-Fi is... doch ja.. je weet maar nooit hier...
Weet eigenlijk niet meer wat zeggen.. (zonder in herhalingen te treden)
Vind jullie reactie's nog steeds erg erg erg tof, doet veel deugd !! ( ga ik jullie dan toch steeds meer 'n beetje missen ??? )
Bij deze dank dank dank.. !!!!
Enne hoop dat het met ieder van jullie net zo goed gaat als hier met mij...
Tot snel,
Gr. Marja.

1. Peggy:
    21 oktober 2016
    Geen dank voor berichtjes te schrijven,wij genieten van jou indrukwekkende verhalen.Volgens mij ben je ons zeker aan het missen hihihihihi,ik jou wel hoor.Jammer dat je slaapgenote ziek is maar hoop dat ze jou niet aansteekt.Hier in Nederland wordt het ook steeds kouder en af en toe ook stevige regenbuien.xx Peggy
  2. Sabine alias wsgerrits :
    21 oktober 2016
    Niet doen Marie lekker genieten van je reis!!
    Gaat snel genoeg!
    Hoop dat je hoofdpijn minder is en dat je he nog steeds naar je zin hebt maar dat zal wel volgens mij....
    Veel plezier en tot horens weer!!
    Doeiiii xxx
  3. Marja Joosen:
    22 oktober 2016
    Hoi Marieke, wat maak jij een hoop mee zeg. En knap dat je maar blijft schrijven! Wij vinden het leuk om ze te lezen. Blijven we toch een beetje op de hoogte.
    Ben wel benieuwd naar de foto's straks, die zullen ook wel erg mooi zijn.
    Hier alles zijn gangetje, ik begin je wel te missen hoor!
    Nou, geniet er nog maar lekker van en ik lees voorlopig nog wel even door.
    Liefs Marja Joosen.
  4. Lia Maes:
    22 oktober 2016
    Hoi Marja ik lees nu pas je verhaal van 2 oktobe Ga de andere ook snel lezen.
    Geniet geniet geniet...Gr lia