Arequipa -- Tacna, Arica . Vaarwel Peru ( voorlopig) op naar Chili.

15 oktober 2016 - Arica, Chili

Goede morgen allemaal,
Z ijn nu onderweg naar Acna, (zit dus weer in de bus te schrijven).
Bus is wederom dubbeldekker, zit op de "tweede verdieping" en zijn nu ongeveer twee uur onderweg. ( 7.00 vertrokken )Buiten erg zonnig, grillige bergen met zanderige vlaktes tussendoor. Zanderige vlaktes hebben steeds meer 'n rode kleur. Weeral anders en zeer mooi. Hebben net 'n broodje met glas fruitsap gekregen, tv staat aan, (er wordt flink geschoten daar) en bijna iedereen heeft z'n stoel in verste stand naar achter gezet om dutje te doen.
Ikzelf zit net achter de trap naar beneden,heb dus lekker veel beenruimte en ruim uitzicht naar voor, ook voor m'n buurvrouw die heerlijk ligt te slapen.
Reizen is op zo'n manier erg comfortabel, geloof niet dat in Ned. zo'n vervoer bestaat.
Zoals gezegd vanochtend om 6.30u vanuit hotel vertrokken, met haast weer, de voltallige groep. 1 pers. moet minstens nog tot maandag in ziekenh. blijven, voor haar wordt gezorgd ( verzekering) anderen zijn er weer bij.
Het is nu ongeveer 5 uur bussen tot Tacna. Het is de bedoeling dat we daar overstappen in taxi's , daarin de grens met Chili overgaan en dan doorrijden naar ons hotel in Arica , duur ong. 2 uur.
Ondertussen 10.30u geworden ,bus stopt en we worden verzocht om , met onze bagage, uit te stappen voor controle op fruit. ( dit ivm grens Chili, waar we dus blijkbaar geen fruit in mogen voeren )
Had net vooraf, met buurvrouw, manderijntje nog opgegeten ,had voor de rest geen fruit bij me. Rugzak ging door scanner, bij reisgenoten werden toch aantal bananen en mandarijntjes buit gemaakt.
Half uurtje later vertrokken we weer ( ben wel ff benieuwd hoe ver we nog van de grens zijn.)
1 uur later kwamen we op station in Tacna aan, eindbestemming vd bus. Op station in privé bus overgestapt en verder. Om 14.30 u kwamen we bij de grens.. allemaal, incl. bagage, er weer uit en door scanner. Paspoort .. uitgeschreven in Peru... 500 mtr verder.. zelfde procedure.. nu ingeschreven in Chili. !!
Bleek dat we de klok 2 uur vooruit moesten zetten ipv 1 uur ( hier heeft men ook zomertijd, doch maar voor 3 mnd, vandaar nu 2 uur)
Hele Chili.. geeft meteen een aangename indruk.. rustig , ontspannen sfeer.
Geen getoeter.... schoon uittzicht ( geen onafgewerkte huizen) binnen geen tv.. !! Geen harde muziek..... mooi.. voelde voor mij n'beetje als thuiskomen...
Dacht aan.. : Chili: het land van Isabelle Allende, 'n favoriet schrijfster van me. ..
Chili: het land met de mooiste sterrenhemel, zegt men....
We zullen zien, 't voelt erg goed om hier te zijn.....
in de avond was nog naar wasserij gebracht.. geld gepind..( nu pesos) en heerlijk gegeten, voor het eerst in deze vakantie buiten, en nog heerlijk nagepimpeld....

Minder prettig vind ik het weer moeten wennen aan andere valuta. Bovendien zitten we hier nu in 'n andere tijdslijn dwz. klok twee uur vooruit, ( wat maakt dat tijdsverschil met Nederland nu 9 uur is.)
Voor sommige reisgenoten hoort hier ook het wennen aan hoogte-verschillen bij,(inderdaad flinke hoogte varianten tijdens deze reis ), gelukkig ondervind ik hier weinig/ geen last van.
Maakt wel onderdeel van het feit dat velen flink verkouden zijn, dit ook in combinatie met airco in de bus. Gelukkig valt dit bij mij mee. Blijft bij beetje hoest en wat volle sinussen. Hopelijk blijft het hierbij.(zonder euchina force !!! )

1. Harrie en Rina Mannien.:
    16 oktober 2016
    Wat een beleving allemaal Marja.
    Wij zouden wel naast je willen staan.
    Liefs
    Harrie en Rina
  2. Levien van Vlimmeren:
    16 oktober 2016
    Hallo meske hier weer een reactie van ons.
    Net terug van vakantie niet kunnen reageren.
    Worden wel jaloers wat jij allemaal ziet daar zo ver van ons vandaan.
    Blijf lekker genieten en wij blijven je verhalen lezen
  3. Joke:
    hey marja
    wat een verhalen allemaal en wat een beleving zo zie je maar weer een stuk van de wereld en andere culture dat is echt iets voor jouw fijn dat je het zo naar je zin heb en je heb nog een tijd te gaan
    hier alles ok ook nog wel mooi weer maar het begint kouder te worden geniet er nog maar lekker van je verdient het
    gr joke
  4. Toos:
    17 oktober 2016
    Nou meid, ik ben weer bij gelezen. Bijzonder wat je meegemaakt hebt weer. En heel leuk dat je achtergrondinformatie erbij schrijft. Zo gaat het nog meer leven! Bijzonder!
  5. Sabine alias wsgerrits :
    17 oktober 2016
    Blij je weer te horen was ff stil...
    Maar je hebt niet stil gezeten lees ik!
    Ondertussen in chili beland!
    Weer een omschakeling maar ook daar zul je weer veel moois meemaken en wij liggen hier te wachten op nog meer mooie verhalen!
    Enne zorg dat je genoeg sinaasappels eet dan heb je die echina force niet nodig!!
    Veel plezier daar en genieten!!
    Liefs Sabine xxx
  6. Koenraads:
    18 oktober 2016
    Hoy hoy Marja.
    Net alles helemaal bijgelezen, en intussen reis jij gewoon verder hee.
    Nu ben je intussen in chili, geniet ervan, en blijf schrijven, want daar genieten wij dan weer van.
    Liefs van Pierre en Toos