vervolg 20 sept. Banos

22 september 2016 - Riobamba, Ecuador

tussendoor stops voorto's en uitleg v.d gids kwamen we omstreeks 12u op het hoogste punt aan. Onderweg konden was het constant genieten/ verbazen van prachtige uitzichten.. Boven koude gure wind met lichte regen. Toch maar regenjack aangetrokken, sommigen zelfs handschoenen.
Van de gids kregen we uitleg van hoe de helling afdalen... nooit met li rem remmen (ga je over kop) altijd rechts remmen. Ook uitleg over de o.a versnellingen gehad etc.we konden altijd stoppen voor foto's, bus bleef achter ons rijden. Uiteindelijk gingen we rond 12.30u op onze fiets.. bergafwaart.... jeee !!
In t' begin wel wat griezelig zo stijl naar beneden. .. heb je uiteindelijk controle over je fiets ( snelheid) dmv krachtig remmen rechts, komt er weer zo'n haarspeldbocht met vaak wat stenen of kuilen in de weg,... oei oeiii weer opnieuw controle krijgen over die fiets.. ( moest toch wel meerdere malen aan skiën denken.. ook op gevoel van hoe t' beste de piste afdalen)
Na 'n tijdje lukte me het om tijdens het fietsen ook rechts , links naar omgeving te kijken.. magnifiek !! Wat 'n uitzichten waar ik op m'n fietsje doorheen slingerde... prachtig !!
Zelfs nog boer gezien die met 2 ossen zijn land aan het ploeg en was.. Let wel zijn land lag tegen de berghelling, dus moest nogal "schuin" ploegen ..
Onderweg trouwens verschillende mensen gezien die op het land aan het werken waren.
Op de moeilijkste/ steilste bochten stond een van de gidsen, gaf ons z.n aanwijzingen.
Al met al prachtige route . Wel had ik nog niet gefietst alleen (flink)afgeremd....
Omstreeks 13.30u kregen we op een boerderij ,lag dicht langs de route, lunch aangeboden. Eerst liet de boer ons trots zijn land en geteelde gewassen zien, kweekte o.a bapoa een vrucht welke wij kennen als sterfruit, zien dit bij ons veel rond kersttijd. Veel van zijn gekweekte vruchten werd uitgevoerd naar Hawaï, wat daar gebruikt werd om cocktails te maken.
Boer vertelde ook dat dankzij de omgeving.. rondom vulkanen... de grond erg vruchtbaar was.
Werden door deze familie erg verwend, moeder de vrouw was de kok, dochters en zoon hielpen met de bediening.. Werden letterlijk op onze wenken bediend.. Wat 'n gastvrijheid !!
Na de lunch werden we eerst met busje naar andere kant van berg weer stuk omhoog gebracht om op 'n pleintje weer de fietstocht te hervatten.
Weer spectaculaire mooie uitzichten.. alleen wel wat steiler, ook nog , niet te vergeten, met verkeer in beide richtingen.. !!
Soms spannend.. doch al met al zonder vallen deze tocht overleeft.
Half weg werd het gelukkig minder steil, zon werd steeds krachtiger en deden een dorpje aan genaamd patatas.. hebben daar de traditionele lekkernijen, empenades. Dit is 'n koek gebakken in bananenblad ( smaak leek op speculaas, taai taai) met chica drank. Drank gemaakt van yuka wortel, hoe langer men deze laat staan des te meer alcohol deze drank bevat.
Na deze lekkernij snel weer op de fiets voor laatste gedeelte v.d tocht daarhet steeds drukker werd op de route . (steeds meer verkeer )
Uiteindelijk kwamen we , zeer voldaan, om 17u weer in Banos aan, met kramp in re- hand ..
Hebben deze dag ,met geklonken glas beeindigd.
Na nog ergens kleinigheidje gegeten te hebben, in bed gerold..
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carien:
    23 september 2016
    hey die may, heb nu ik ook vakantie heb, al je reisverslagen nog eens goed doorgelezen, wat een belevenissen, om jaloers op te worden. Maar toch die fietstocht van die steile berg? Ik was boven gebleven denk ik, of had in ieder geval niks van de omgeving gezien Nooit geweten dat jij zo'n durfal bent. groetjes carien en gilbert
  2. Harrie en Rina Mannien.:
    25 september 2016
    Hoi Marja
    Wat een beleving van je op de fiets , we smullen van je reisverslag .
    Geniet met volle teugen, we denken aan je .
    Groeten uit Roosendaal Harrie en Rina Mannien