Cuzco: 31 oktober, 1 november.

2 november 2016 - Cusco, Peru

Vanochtend eerst eens lekker uitgeslapen... de reisgenoten welke de Incatrail ( 2) of de Larestrek (3) lopen zijn vanochtend vroeg vertrokken.. niks hiervan gehoord ( gelukkig gister van hun "afscheid" genomen)
Daarna richting centrum Cuzco gewandeld. Gister was er veel dicht omdat het zondag was, vandaag dus nieuwe kansen.
Als eerste de Inca kerk bezocht, sober maar hierdoor erg mooi. Houtsnijwerken waar je u tegen zegt ! Wat 'n kunde en dat allemaal voor die tijd.
Daarna ook de ( oorspronkelijke) zonnetempel bezocht. Deze is in het verleden door de Spanjaarden verwoest, maar hebben op dezelfde fundamenten een kerk gebouwd. Later is er alles van de zonnetempel, van hetgeen er mogelijk was , teruggehaald/ gebouwd.
Indrukwekkend "museum" met zowel Inca als Christelijke herinneringen.
Uitstappen:
Maras Moray: Verschillende kleinere vlakken welke er net zo uitzien als op de zoutvlakte , hier wel met water erop. Het water komt uit de bergen maar het is wel zout water.. ! ( waarvoor tot op heden nog geen verklaring is gevonden)
Tevens hoort hierbij groot gebied an de voet van een berg, die opgebouwd is uit terrassen uit de Inca tijd, met als het bijzondere dat op elke trede van dit terras een andere temperatuur heerst. Dit gebruikte de Inca's door op elk teras de groente te kweken die het best bij die temperatuur gedeide.
Rainbow mountain: Heilige berg welke onder invloed van zonlicht allerlei felle kleuren heeft. Lijkt zeer surrealistisch doch is super echt. ( door mineralen)
In de avond kregen we nog informatie betreffende de uitstap naar Machu Picchu. We vertrekken woensdagochtend om 6.30u aan hotel, gaan dan met trein om 7.35u en komen dan rond 11u in Aguas Calientes aan. Vertrekken van daaruit de volgende ochtend om 5.00 u per bus naar Machu Picchu. ( duur 30 min.) s' Middags rond 17u vertrekt onze trein en zijn in de avond weer in Cuzco terug.( donderdag avond dus)
Ben erg benieuwd. .. Rondom Machu Picchu is de laatste jaren het toerisme sterk toegenomen. Vandaar dat er verschillende maatregelen zijn getroffen rondom bezoek ( ook voor de Trail en treinreis blijkbaar) wat bezoek minder aantrekkelijk zou maken.
Doch ja wanneer je er zo dicht bij bent en je bent in de gelegenheid om dit te zien moet je gaan vind ik. We zullen zien.
Vandaag is het halloween, n'feest wat hier nogal wordt gevierd zo te zien want overal op straat kun je hiervoor versierselen kopen.
Heb nog ff in beraad gestaan om ook iets aan te schaffen, doch ten lange leste maar niet gedaan ( zou de eerste keer zijn dat ik Halloween vier !)
s Avonds nog wel de deur uit geweest om te gaan eten.. ja en werkelijk haast iedereen liep verkleeed voooral de allerkleinsten.Deze gingen dan centje of snoepjes langs de deur ophalen . Later op de avond zouden ook de volwassenen verkleed gaan maar toen waren we al terug op hotel.... goed dat ik niets aangeschaft had......

1 november.
Vanochtend wederom lekker uitgeslapen , bedacht me vanochtend ofdat er van al hetgeen ik heb geschreven m.n over Cuzco voor Esther en Judith ( misschien ook anderen) bekend voor komt ?? Of is er veel verandert ??
Meteen met de deur in huis vallen noemen ze dit.. offe.. ??
Uitstap Secret Valley .... ook zeker de moeite..
Ook uit het Incaverleden. De Inca's legden op deze vruchtbare vlakten terrassen met irrigatiekanalen aan.
Jaaaa hier in Cuzco zoveel te beleven.. wat zeker beaamd wordt door ieder die deze stad heeft bezocht. Ook Ria ??
Hier in Cuzco is het vandaag 'n feestdag . Erg druk op straat, vooral allerlei eterijen..je kunt je niet voorstellen hoe uitgebreid de spijzen zijn. Van speenvarken ( met kop) vis , kip en dan nog allerlei spijzen waarvan ik niet weet wat het is..
Markten vind je overal , zelfs op 'n feestdag als vandaag.
Ook nog even op de trappen voor de kathedraal in het zonneke gezeten, en je wil niet weten hoeveel lieden hun koopwaar aan kwamen bieden.. viel niet mee voor me om hier niet op in te gaan !
Veel gezien dus de afgelopen dagen, doch geeft me (nog steeds ) energie... wellicht speelt de "wetenschap" dat dit de laatse dagen hier zijn .. en jullie dus binnen zeer korte tijd weer "live" zie, ook mee...! !
Wil nu toch stillekes gaan afronden. Moet m'n tas voor morgen/ overmorgen nog pakken, bovendien gaat morgen Om 5.30... de wekker.
Ook weer heel benieuwd naar Machu Picchu.. neem tablet mee doch weet niet hoe wifi daar is..
Anders volgt vrijdag verder ( laatste ?? ) verslag.
Lieve mensen,
vanuit Cuzco alle goeds toegewenst .. !!!!
Xxxxxxxxx
Marja.

1. Peggy:
    Lieve Marja,
    Wat een mooie reis heb je beleefd en lees volbewondering dat je nog veel energie heb om alles te zien en te ondernemen.Petje af.Volgens mij als je thuis komt zal de vermoeidheid er wel uit komen,maar dat geeft niks.Deze indrukwekkende reis nemen ze niet meer van je af.Geniet nog van de laatste dagen en bedankt alvast dat ik jou reisverslagen mocht lezen,heb er echt van genoten.Wacht nog op je laatste verslag en alvast een goede reis terug.Zie je snel in levende lijven hihihihih. Gr peggy xxx
  2. Toos:
    2 november 2016
    Bijna aan het einde van een heeeel bijzondere reis!
    Van het begin tot aan het einde vol met afwisseling en avontuur!
    Adembenemend!
    Geniet nog van Machu Picchu!
  3. Sabine alias wsgerrits :
    2 november 2016
    Jeetje Marja dat zal wennen zijn zeg zo zonder jou reisverslagen!
    Elke dag kijk ik even of er iets is bijgekomen en verheug me dan erop dat er weer een nieuw verslag staat...
    Ga nog lekker genieten van je laatste dagen en je zal het zeker missen als je weet thuis bent dan denk je was ik nog maar daar ;) maar goed je hebt wel een ontzettende mooi reis beleeft waar wij van deel mochten nemen!
    Dank daarvoor xxx
    Veel liefs en tot snel!! ( volgende week woensdag he!! Haha grapje )
    Sabine
  4. Ans van rijen:
    Hoi die Marja,

Heb weer met veel plezier jou reisverslagen gelezen, wat heb jij een mooie reis gemaakt, nu nog een paar daagjes en dan weer richting huis, ben erg benieuwd naar de foto's .
    Ik wens je een hele goede terug reis!

Tot gauw.

Groetjes, Ans
  5. Kees en jeanne:
    hallo marja,

wij komen maar niet uitgelezen.
    het einde van jouw reis komt steeds dichterbij.
    de douane op schiphol is al ingeseind.
    dus houdt er maar rekening mee dat je koffer 3x binnenste buiten wordt gekeerd voordat je hem mee naar huis mag nemen.
    goede reis terug en tot ziens in etten leur
  6. Jeanne de Roover:
    Hey Marja,

Langzaam maar zeker ga je weer op huis aan.
    Maar eer ge daar bent duurt nog een tijd, want echt landen zal nog weken duren.
    Dus hoera de reis voor jou is nog lang niet afgelopen:).
    Geniet er nog lekker van en alvast een goede terug reis.
    Dikke zoen