2 en 3 november..Machu Picchu

4 november 2016 - Cuzco, Peru

llo alle.
Hier ben bijzo. met zgedlofd vslag van Machu Picchu.
Daar is dit er niet meer van gekomen, echt geen tijd hiervoor gehad..
Zoals gezegd woensdagochtend al om 5.30u uit de veren want we zouden om 6.15u opgehaald worden met streek busje. Totaal waren we met 10 pers. uit onze groep. Busje was wat later.. ( zuid amerika ☺)maar rond 6.30 begonnen we met de eerste etappe dwz met busje naar trein station hier in Cuzco, waar we om 7.30u de trein naar Aguas Caliente zouden nemen.
Hemelsbreed is dit 71 km, doch ivm de bergen ,geslinger, is het toch 3 uur treinen..
De trein zag er heel deftig uit, ook personeel zag sjiek. (Zwarte lange kleding) In de trein, stoelen allen genummerd, wat weer correspondeerde met je ticket,allemaal zitjes van 4 met tussenin steeds tafeltjes. Bovendien waren er in plafond van de trein ook ramen dus volop licht en zicht.
Trein reed langzaam dus volop mogelijkheid om foto's te nemen. Personeel liep rond en bediende ons zeer hoffelijk met koffie/ thee.. We leken wel prinsessen. ( mag misschien ook wel voor deze prijs..? $73...)
Uitzicht was op verschillende punten fenomenaal. Kortom we hebben ons zeker niet verveeld tijdens deze reis. Om 10.45 kwamen we in Aguas Caliente aan, en werden daar opgewacht door iemand van hotel waar we 1 nacht zouden verblijven. Samen met haar liep en we naar hotel..( 1 min.) dwars door markt met allerlei kraampjes met souvenirs.. kris kras door het plaatsje met veel hotels en horeca. Kamers waren prima, Wi-Fi minder.
Viel ons op dat de temp. hier zo aangenaam was..( korte mouwen/ broek)
Zijn hierna plaatsje gaan verkennen en bleek dat onze eerste indruk zeer juist was.. echt een toeristendorpje, klein met smalle straatjes, doch flink gevuld met toeristen die naar Machu Picchu gaan. Ook erg veel souvenirs winkels, hotels, hostels etc... Wat gegeten, (3x zo duur als in Cuzco.. ) op zoek gegaan naar busstation waar de de volgende ochtend om 5.00u moesten vertrekken .
Verderop, stuk buiten het plaatsje, bleek nog een mooie waterval te zijn, besloten hiernaar toe te wandelen.
Uiteindelijk met z'n twee deze wandeling volbracht. Bleek 13 km enkel te zijn, terwijl men vertelde dat dit maar 45 min. lopen was !! Hebben er 5 uur ove r gedaan.( zit niet voor niks bij de feeter hejj) Bij thuiskomst nog een terrasje genomen, daar stikte het hier van. . Dat we zo buiten konden zitten was pas de tweede maal in deze vakantie.en restaurant opgezocht voor maaltijd. sAvonds kwam de gids voor morgen (Machu Pucchi) kennis maken met ons en tijd voor rondleiding morgen, afspreken. Hierna snel het bed in want om 3.45u !! zou de wekker weer gaan.
3 november
Inderdaad 3.45 opstaan, kattewas, en om 4.15u aan het ontbijt.. wat een tijd hejjj ??
Om 5.00u stonden we op de desbetreffende plaats in dorpje, in de rij voor de bus... jee de rij met wachtenden was toen al 'n tiental meters lang....
Achter ons groeide de rij ook snel, dus misschien toch nog op tijd vertrokken ?? Allee, allee om 6. 30u waren wij eindelijk aan de beurt om in de bus te stappen.
Half uur met de bus.. en ja hoor we stonden voor de ingang van Machu Picchu. Maar ook hier in lange rijen aanschuiven.!!
Uiteindelijk stond ik om 7.25u op uitzichtspunt Machu Picchu.... wat 'n glorie..
Ik voelde me zo'n ontzettende grote bofkont ! Dit te mogen aanschouwen...
Één van de zeven wereldwonderen.. en dit is zeker niets teveel gezegd !!
Heb hier tot ongeveer 13u rondgelopen, met ontzettend veel verwondering, hoe dit volk tot dit tot stand had gebracht, en hier leefden.De laatste 2 uur onder begeleiding van gids, die ons nog extra informatie over de Inca's gaf. En hoe dit weer eens bevestigde hoe alles ( bouw/ leven)
bij hun draaide om de natuur met de elementen. Alsook condor, phoema en slang.
Toilet is er binnen dit "wonderstadje" niet.. zodus weer terug naar de uitgang , wc en daarna weer opnieuw in de rij gaan staan voor de ingang.
Dagelijks komen er nu zo'n 4000 bezoekers op Machu Picchu. In hoogseizoen zelfs dagelijks 8 à 10.000 !! Veroorzaakt veel erosie.
Vanaf volgend jaar wordt het bezoekersaantal "gelimineerd" dwz per 2 uur mogen er max. 200 bezoekers binnen, allen verplicht begeleidt door gids.
Dit om de erosie tegen te gaan.
Om 13u stonden we weer in de rij om met de bus terug naar Aguas Caliente te gaan, doch ook daar weer aanschuiven..... aanschuiven.
Konden om 14.30u !! mee. Beneden aangekomen nog broodje gegeten en weer naar treinstation, om 16.45u ging onze trein. Deze hetzelfde als op de heen weg alleen uitzicht was beperkt, werd donker en de treinreis duurde 1 uur langer.... met een voor ons onbekende reden.
Dwz dat we om 20.45 in Cuzco aankwamen.. daarna nog klein uur met busje....
Dan te bedenken dat we al 2 dagen erg vroeg op waren ..
Ik ben m'n bed ingerold.. .. ( "kon geen pap meer zeggen")
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lia Maes:
    4 november 2016
    Nog nooit van gehoord Marja van machu picchu, ja je zal wel erg moe zijn na zulke dagen, maar hoop dat je veel geniet, en daar twijfel ik niet aan.
    Neem veel herinneringen mee naar Etten-Leur, dan kunnen we ze nog eens horen. Nog prachtige dagen Marja.

Gro et Lia Maes.