29 oktober: Puno -Cuzco ( laatste etappe ! ) 30 oktober.

31 oktober 2016 - Cuzco, Peru

e morgen allemaal,
(trouwens bij julie is het al avond.. vergeet de klok niet te verzetten hey)
Vanochtend volgens plan om 7.30u vertrokken naar station in Puno. Het regende nog steeds. ( Gisteravond is het flink begonnen met regenen, regend nu wat minder) Op station Puno overgestapt in weer zo'n luxe bus naar Cuzco. Verwachte aankomst daar is 16.30u.
Probeer nu tijdens deze busrit m'n verhaal te schrijven, mochten er fouten inzitten weten jullie hoe dit komt.
Vandaag is het onze laatste busrit van deze vakantie.. de volgende wordt naar het vliegveld.. ..... b.waar we volgende week, precies rond deze tijd, heenrijden.
Nog één week. T'uurlijk staat daarin bezoek aan Machu Picchu centraal, maar ook Cuzco verkennen. De vele bezienswaardigheden hier, schijnen erg de moeite te zijn.
Jammer dat je steeds je keuze's moet maken. De tijd in plaatsen is te kort om alles te zien, anderzijds wordt het dan wel een erg lange reis en het is nog maar de vraag ofdat je alles dan nog wel in je opneemt.
Ondertussen is het droog weer geworden en probeert het zonneke door de wolken heen te komen. We rijden door 'n typisch mooi landschap.
Brede vallei, groen -bruin van kleur, met naar de horizon toe fikse bergen die aan de voet nog groen zijn maar hoe hoger je kijkt hoe donkerder de bergen zijn, met uitzondering van de plekken waar de zon op schijnt. Bovendien liggen de bergen in nevel met daarboven flinke grijs-witte wolken. Lijkt wel op een prachtig schilderij.-
Doet me denken aan gister boven het Titicaca meer. De lucht/wolken versterkte ook daar het landschap. Trouwens wat ik vergeten was te vertellen is dat het Titicaca meer ( oppvl. 8300 vierkante km.)het groots en hoogst gelegen, bevaarbaar meer op de wereld is, alsook dat Puno de folkloristische hoofdstad van Peru is.
Ondertussen draait hier in de bus de film Seven Years in Tibet en zie per toeval het Potala paleis van de Dhalai Lama in Lhasa.... ... nu precies 5 jaar geleden was ik daar, grappig hé ??
We rijden nog steeds door het Altiplano. Maïs en quinoavelden wisselen elkaar af met braakliggend land. Soms zie je over dat land een persoon lopen welke opvalt door de felgekleurde kleding die deze draagt. Man ? Vrouw ?? op weg naar ??
Ondertussen komen we in een meer bewoonde omgeving. Zouden we er al blij na zijn.? Vlgs klok tijd is het nog wel enkele uren bussen...
De meeste mensen in de bus zijn nu wakker. Meestal is het zo dat even na het instappen de " hele meute" indut.. ( incl. ikzelf)
Omgeving is nog steeds erg mooi en afwisselend, er worden veel foto's genomen.
Gaandeweg we meer in de buurt van Cuzco komen wordt de omgeving steeds groener. Veel loofbomen, watertjes, dorpjes en maisvelden is het landschap nu. ( met op de achtergrond nog wel de bruin groene bergen.)
Omstreeks 15.30u kwamen we in Cuzco aan, en om 17u waren we op hotel " ingetjekt."
Gezellig hotelletje met alle basisvoorzieningen.Meteen afgesproken om rond 19u ergens te gaan eten. Om 18u volgt er nog informatie voor diegene welke de Inca trail lopen. ( 2 pers. van de groep) Zelf heb ik voor de trein gekozen daar we dan ietsje meer tijd hier in Cuzco hebben. (Informatie hieromtrent volgt overmorgen.) Onze reisbegeleider woont in Cuzco kent/ weet hier dus alles op z'n duimpje. Morgen om 9u kunnen diegene die dat willen met hem op pad.. ben benieuwd. !

30 okt.
Heerlijk geslapen en om 9.00u standbay voor de rondleiding met onze reisbegeleider ( Wilfred).
Jee wat is Cuzso een mooi stad . Smalle straatjes, met nog smallere trottoirs. Vele pleinen, erg mooi aangelegd , met eromheen mooie historische gebouwen. Het bekendste plein is Plaza de Armas, behoort tot de 25 mooiste pleinen van de wereld. Daaraan gelegen wel 3 gigantische kerken waaronder een kathedraal.
Onder de Plaza is recentelijk en uitgebreid grottenstelsel gevonden, wat dateerd uit Inca tijdperk en loopt onder heel Cuzco.
Ook door San Blas gelopen, dit is een oude kunstenaarswijk met erg smalle straatjes en steegjes.
Vandaag volop optochten en muziek om te nationale dag van Peru te vieren.
Dit wordt één maal per jaar op een willekeurige dag gevierd.
Vol hartstocht werd het volkslied gezongen en militairen marcheerden in volledig uniform dwz met geweren incl. bajonet . Herhaaldelijk wordt er vuurwerk afgestoken.
Ook menig katholieke processie 's passeerden ons vandaag, ook deze vol devotie en veel muziek.
Zeker vinden we hier nog vele tastbare herinneringen uit de Inca tijd, wat ondanks de Spaanse overheersing toch bleef bestaan. Uiteraard trekt dit vele toeristen uit de gehele wereld aan.
Logisch want de Inca's beschouwden Cuzco als de "navel van de aarde" het was het middelpunt van hun rijk, wat liep vanaf Santiago (Chili) tot ver in Bolivia. Cuzco was de hoofdstad, maar is door de Spanjaarden leeggeroofd en verplaatst naar Lima. Cuzco werd later , en is nu nog, de culturele hoofdstad van Peru. Wat het voor de Peruanen wel moeilijk maakt is om toe te geven dat het Inca rijk is ontstaan in Bolivia, rondom het Titicaca meer.
De Inca bouwwerken worden gekenmerkt door 12 hoekige stenen, wat het hart vd poema moet symboliseren. Blijkbaar is de plattegrond van Cuzco ook in de vorm van een poema.
Ongeveer 8 jaar geleden, nog zeer recentelijk dus, is er even voorbij Cuzco nog een 771 hoge waterval ontdekt, Gocta genoemd. Hierbij werden ook 2 , tot dan aan toe, onbekende "mensenstammen" ontdekt die met hun rug naar deze waterval leefden, daar water voor hun heilig is.
s'middags werden we overvallen door een flinke onweersbui die wel enkele uren aanhield. Hebben even geschuild en zijn richting hotel gelopen.
Terugdenkend aan een mooie dag in 'n erg mooie stad... besef nu pas hoe groot de aantal bezienswaardigheden zijn, die we van hieruit kunnen gaan bekijken..
Vanavond eens overleggen met andere reisgenoten..
Ondertussen is dit al 'n heel verhaal geworden wil dit om deze reden alvast versturen..
Volgend verslag over de volgende dagen in Cuzco natuurlijk.
Heeeellll veeeeelllllll xxxxxxxxxx voor jullie allemaal..
Tot snel,
Marja

Heilige Vallei
Maras Moray
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Frans en Rian:
    31 oktober 2016
    Geweldig Marja, tot op het laatst nog heel erg genieten van al die mooie dingen. Wat een prachtige verhalen schrijf jij!!!!
  2. Tonnie:
    31 oktober 2016
    Hoi Marja,vlug even dit verslag gelezen,de andere doe ik nog een keer!!!
    Vanaf mijn nieuwe adres en vandaag internet aangesloten.
    Wat een mooie verhalen en veel indrukwekkende dingen die je gezien hebt,geniet er nog van!!!
  3. Lia Maes:
    31 oktober 2016
    Hoi Marja, weer genoten van je prachtig verhaal over je mooie reis en verblijf in Cusco. leuk om dit alles te lezen. NEt of je vlakbij bent. Geniet nog fijntjes verdergrts lia Maes
  4. Sabine alias wsgerrits :
    31 oktober 2016
    Jee Marja je laatste week!!
    Wat gaat het snel maar wel een week om al die mooie dingen te doen die je nog wilt zien daar!
    Geniet ervan en tot je volgend verslag weer xxxx
    Enne de klok is verzet hoor ;)