27 ,28 okt.: Puno

29 oktober 2016 - Puno, Peru

halloo,
Vandaag rustige dag gehad. Alleen excursie geboekt naar vanmiddag naar de graftombes van Sillustani. Vanochtend heerlijk uitgeslapen en wat in Puno rond gewandeld. Hier op het marktplein was weer een of ander muziek optreden.. erg vrolijk en kleurig , ,doch reden is ons niet duidelijk. Temperatuur is wel lager hier, vooral uit de zon. Moest zelfs jas aantrekken ! Vanmiddag vertrokken we om 14u naar de graftombes . Dit zijn nog resten uit het Inca tijdperk . Vooral de hogere klasse werd na overlijden gemummificeerde en in graftombe gelegd. Was mooi om te zien, doch graftombes lagen op een heuvel waar ondertussen de wind zorgde voor flinke kou.. Later ook nog regen..
jammer want dit al ging ook nog ten koste van het mooie uitzicht vanaf die heuvel op o.a Titicacameer. Kou en nat kwamen we rond 17u terug aan bij hotel. Meteen koffer "omgepakt" wat warms eruit en koffer , met de nieuwe inkopen weer opnieuw ingepakt. Was wel even spannend of deze nog dicht ging.. dochee rits zit dicht.. phhh
Ondertussen is het flink gaan onweren hier,
Morgen naar de Uros riet- eilanden, vertrekken al om 6.45u .

28 okt.
Zoals gezegd deze ochtend vroeg uit de veren om naar de rieteilanden te gaan. Dit zijn drijvende eilandjes van riet in het Titicacameer.
Deze eilandjes zijn gemaakt door de Uros Indianen, vroeger diende deze als schuilplaats, nu zij er nog steeds aantal eilanden bewoond , deels wel voor toerisme. Men krijgt wel 'n beeld van hoe de Uros Indianen hier op deze drijvende riet eilanden leefden. Zij bouwen hun huizen nog steeds van totora-riet. Of dit hetzelfde riet is als wat bij ons voor de rieten daken wordt gebruikt is mij ,tot op heden, onbekend.
Vanaf het haventje in Puno was het ongeveer half uurtje varen naar T'ika Corazon, dit is één van de rieteilanden. Totaal zijn er wel 'n honderd tal riet-eilanden. Een commisie, zie het als bestuur, bepaald naar welk eiland een toeristen boot moet gaan. Zodat alle eilanden voor bezoek aan de beurt komen.
Aan "de wal" van het T' Kia Corazon eiland stonden als enkele erg kleurig geklede vrouwen ons toe te wuiven toen we met onze boot aanlegden en werden hartelijk welkom geheten. Op elk eiland leeft één familie. Op dit eiland leefden er 4 gezinnen, met (groot/schoon) ouders, totaal 15 personen. Allen dus familie van elkaar.
Al meteen wanneer je op het eiland stapt voel je 'n "vering". Voelt verder wel stabiel aan terwijl je er dit eiland loopt.
Er stonden inderdaad 4 "hutten" of noem het lokaaltjes , vierkante rieten gebouwtjes. Met daarin elks groot matras en nog een opgerolde rieten mat. Dit was al er op de vloer lag, de wand rondom hing vol met kleding. Dit was in elke woning zo.
Op m'n vraag wat/ hoe ze verwarmen bij erge kou vertelde de gids dat bij kou altijd kleding/ dekens toegevoegd worden totdat ze geen kou meer hebben, er wordt nooit verwarmd door bv kachel. Bovendien geloven deze mensen dat ze zwart bloed hebben dwz dat ze geen kou kennen. Inderdaad liepen de meeste bewoners daar op blote voeten, op toch vochtig riet.
Dit riet wordt soms ook gebruikt als voeding. Bevat veel calcium daardoor blijven hun tanden zo wit.
Deze mensen doen haast alles met natuurlijke produkten, sinds de laatste jaren gebruikt men ook nylon touw voor bv de rieten blokken te fixeren. Huizen, speeltoestellen, boten van riet. Potten van klei, etc.. etc..
Verbaasd was ik wel toen ik zonnepanelen op sommige rieten daken zag !
Bewoners hier leven voornamelijk van het vissen en toerisme.
Hierna voeren we door naar 'n ander eiland: Taquile.
Hier hebben we een mooie wandeling over de rug van het eiland gemaakt. ( 4000mtr hoog) nu weinig last gehad van deze hoogte !
Ondertussen genoten van prachtige uitzichten over het Titicaca meer. Eiland staat bekend als eeuw terug in de tijd. Alles gaat tevoet, vervoer per ezel of lama. Genieten dus van de prachtige natuur zonder herrie..
Kregen hier ook nog een lunch aangeboden. Dit in zo'n mooie omgeving met de zon erbij... kan niet met stuk !
Hierna voeren we in dikke 2 uur weer terug naar haventje in Puno, vanwaar we terug naar hotel gingen..
Tja.. nu weer de laatste nacht hier, morgen vertrek naar Cuzco..
Ons laatste logeer adres..Maar daarover morgen meer..
(Heb afgesproken om zo met anderen te gaan eten... zodoende.. )
Voor ieder alle goeds,
Tot snel
Gr Marja

1. Lia Maes:
    29 oktober 2016
    Geweldig Marja om jouw interessante verhalen te lezen.
    Wat een ervaringen zeg.
    Geniet nog verder en lees graag al je verhalen.
    Groetjes lia maes ( Feeter)
  2. Sabine alias wsgerrits :
    30 oktober 2016
    Goh je laatste adres alweer...
    Wat gaat het snel zeg!!
    Geniet er nog van!!
    Groetjes mw Gerrits ;)
    Al is me niet duidelijk wat je daar mee bedoeld.... Haha
    Xxx