Loja- Piura : PERU

1 oktober 2016 - Piura, Peru

5u bed uit, om 6u vertrokken naar busstation in Loja , vanwaar om 7u de (internationale) bus naar Piura vertrok.
Omgeving nog veel groen begroeide bergen, ter hoogte van plaatsje Catagoga hadden we stop daar chauffeur even ging/ moest ontbijten..!
Ondertussen werd temperatuur steeds hoger, wel rond 30 gr.C.
Omstreeks 13u kwamen we aan bij de grens. Allen uitstappen en met paspoort en verblijfs document ( hadden we bij aankomst in Ouito ingevuld, en was daar door douane afgestempeld.) lopend naar grenskantoor/ loket.
Dit leek heel erg op een , bij ons, bouwcontainer met openingen voor deur en loket.
Eerst uiuitschrijven Ecuador.
Paspoort en verblijfsdocument afgeven aan beambte.. ( keek erg nors) die dan soms erg veel/lang deze nakeek, uiteindelijk paspoort afstempelde en document terug gaf.
Daarna ongeveer 500 mtr lopen en je weer in laten schrijven in Peru.
Ook weer (bouw) container als kantoor, ditmaal met vriendelijke beambte.
Vooraf moesten we eerst ook weer verblijfsdocument invullen. Deze controleerde beambte samen met paspoort, stempelde deze af en mochten we doorgaan. Verderop waren allerlei kraampjes waar geld (dollars) omgewisseld kon worden in Soles, de munt van Peru. Dit werd ons afgeraden daar er op dit moment veel vals geld in omloop bleek te zijn.
( Gids zou later in Piura met ons meegaan om bij bank geld om te wisselen.Geld omwisselen kan in Peru maar in zeer weinig banken, gebeurt hier bijna altijd op straat)
Verders bij grensovergang moeilijk enige logica te ontdekken. Weg was gebarricadeerd met grote oranje pionnen over de weg. 2 beambten zaten op 2 tuinstoelen aan de kant. Telkens wanneer er auto aankwam werd er even gekeken ( soms wat langer) en werd er door 1 beambte, 1 pion opzij gezet zodat auto door kon rijden. ( je zou toch maar zo'n -uitdagende-job hebben.. )
Toch blijkt dat er hier deze "simpele" grens overgang regelmatig grote drugsvangsten worden gedaan. ( uit Peru uitgevoerd)
Bus was al over de grens gereden. Om 14.30u was ieder bij grens uit/ ingeschreven en kon busreis voortgezet worden.
Uitzicht werd steeds vlakker, we verlieten duidelijk het Andes gebergte.
Maakte plaats voor zand, zand.. en nog meer zand, . met af en toe 'n dorpje.
In Piura aangekomen ( 17u) drukte van jewelste, doch andere drukte dan in Ecuador. Hier veel brommers en gemotoriseerde riksjas tussen de (kleine ) autootjes, elk met flinke claxon.
Op haast elke straathoek staat wel kraampje waar fruit of zoetigheden te koop wordt aangeboden.
Druk, druk , druk ..op straat chaos alom. Zebra pad schijnt hier alleen straat decoratie te zijn. Toeters, claxon...
Hostel: erg basis, doch bed en eigen douche/ toilet.
Geld omgewisseld en gepint. Aantal Soles delen door 3,5 :is ong. bedrag in Euro's.
s Avonds nog in visrestaurantje gegeten, om daarna.... ????
( niet gek heyy, m'n dag begon al om 5u !!)