Van Huanchaco per bus naar Lima

6 oktober 2016 - Lima, Peru

wordt een echt busdag, daar we vandaag een dikke 8 uur moeten bussen.
Vanochtend ging wekker om 5u, 6u ontbijt, 7u vertrek naar stopplaats van "interliner". Tegen 8u alle bagage, incl. jezelf door de scanner, paspoortcontrole en konden weer in de bus, ditmaal tot zo'n 7u vanavond, daarna 1u met stadsbus van Lima naar hotel.
Bus is/zit super luxe, dubbeldeks 2-1 stoel per rij, pers. tv zit aa acherkant van vorige stoel ( net als in vliegtuig) doch moet zeggen dat we hier veel meer beenruimte hebben dan in airbus.
Toen we allemaal op onze stoel nummers zaten werden we gefilmd.. ! ( voor eeuwig ? vastgelegd..) en kregen kussen en dekentje. !
Broodje met koffie is al gepasseerd, lekker, nu heersen hier de geuren van warme maaltijd..... belooft wat.
Zo, om op deze manier te reizen vind ik niet erg, je ziet zoveel vd omgeving.
Straatbeeld: in dorpjes lijkt uitzicht op Aziatisch straatbeeld. Riksjas ( hier motortaxi genoemd, blijkt) kleurige toeterende vrachtwagens, auto's , bromfietsen.. alles claxonerend , erg stoffig.
Afgewisseld met groene vlakten, maïs, suikerriet, rijstvelden en zandvlakte, met op de achtergrond flimke zandheuvels/ bergen.
Weer is bewolkt, mistig net zoals de afgelopen 2 dagen. (Wordt hier garu = kustnevel genoemd. Dit door wind vanaf Oceaan over de zandvlaktes)
Reisgenoot merkte op: Nou al 2 dagen geen zon gezien, we moesten maar eens gaan offeren... !! ( dit nav informatie van gids gister over de oude volkeren. Om de goden goed te stemmen voor zon/regen.. offerden ze hun beste dorps/ familieleden.)
Onderweg zie ik verschillende malen dat politie controles uitvoert, nog niet in deze bus.
Reisbegeleider vertelde dat er vandaag in de Peruaanse krant stond dat gister in het noorden van Peru nog een heks verbrand was. ......
Dit om aan te geven hoe groot het (bij)geloof hier nog is.
Schema voor de volgende dagen is ondertussen ook uitgedeeld, (reisbegeleider maakt dit odd 3 a 4 dagen, met tijden van vertrek evt andere bijzonderheden.) en zie dat er de komende dagen weinig vrije tijd is, maar wel 'n boel gaan zien ! Morgen Lima, 6 okt om 2.30u al op, naar Paracas van daaruit exursie naar Islas Ballestas daarna busrit vervolgen naar Ica, van waaruit we in de middag nog uitstap maken naar Huacachina... lange dag dus.
7 okt. staat er alleen transfer Nazca op agenda,(( met evt de mogelikheid om boven de Nazca lijnen te vliegen.Weet nog niet ofdat ik dit doe, is afhankelijk van het weer dan. 8 okt. staat nog open, gelukkig.
Hier is het nu haast 13u en de warme maaltijd komt eraan, ff stop dus.
Ondertussen is het 15u .. Eigenlijk geen nieuwe dingen te melden...
Ook m'n buurvrouw heeft niets te vertellen, zit met spanning Harry Potter te kijken...
Ga afsluiten en probeer zsm weer te contacten....
Kan dit nu pas versturen ( hoop ik) dus vul even nog wat aan.
Omstreeks 18u kwamen we al in voorgebied van de stad Lima. Jee wat 'n armoedige w oninkjes, gewoon krotten.. nog erger dan beelden uit vluchtelingenkamp. Mensen gingen epgewoon hun gang.. weten niet beter..
Even verderop krioelen van mensen.. .. Lima telt nu maar liefst 14 miljoen inwoners.. haast net zoveel als in heel Nederland ! ( 17 miljoen)
Duurde werkelijk dikke 2 uur voordat we vanaf begin Lima tot aan hotel waren..uitgebreide stad plus ontzettend druk, chaotisch verkeer, wat reistijd verlengt.
Gaandeweg de busrit in Lima werd omgeving toch steeds meer westers. Flats, grote winkelketens oa H&M , Starbrucks en natuurlijk de "Mac"
Bussen zitten echt overladen vol.. dat zijn pas haringen in een ton..
Enfin heb jullie ietwat idee van Lima proberen te geven,