Riobamba, duivelstrein,Cuenca.

24 september 2016 - Cuenca, Ecuador

Vandaag zoals al gezegd om 5.00 gewekt , om 5.45u vertrek naar Alausi
waar we op de duivelneus trein stappen, deze vertrekt om 8.00u
Om 7.e0u kwamen we in Alausi aan, konden dus nog ff toiletten en kop koffie kopen.
Vooraf hadden we tickets op naam al gekregen en 2 min. voor vertrek konden we met tickets en paspoort door de controle en in onze coupe stappen.
Nieuwe trein, oud nostalgisch model.
In de trein uitleg van gids. De duivelneus is de naam van grote grillige berg.
Ontstaan doordat men hier een spoorweg aan wilde leggen, tijdens de werken ontstonden er steeds onvoorziene ongelukken, bv stuk rots kwam omlaag etc wat veel mensenlevens kostte. De duivel zou dit op z'n geweten hebben, aldus de locale mensen.
Spoorweg is afgekomen , ( begin 1900) doch door landverschuiving tientallen jaren later, rijdt trein maar tot een bepaald punt.
Doordat berg zo stijl is rijdt de trein ahw op en neer. Trein rijdt ong 2 km over rails, naast deze rails begint dan andere rails ( die verder omhoog loopt)
wissels worden omgezet en trein rijdt op rails volgend gedeelte verder omhoog. Dit herhaald zich meerdere malen waardoor trein boven komt, en omlaag in omgekeerde volgorde.
Tijdens deze treinrit hadden we weer 'n spectaculair uitzicht over de rotsen, bergen en de begroeiing... soms dor en droog, wanneer dit zich voordeed waren er vele cactussen te zien.
Uitzicht - berglandschap- is zo gigantisch , heb er haast geen woorden voor... voel me als mens weer erg nietig tov (deze) natuur .
Deze treinrit duurde kleine 2 uur. Daarna weer in busje op weg naar Cuenca.
Kwamen hier om 15uur aan. Koffers op kamer, wat opgefrist en even de stad in
Eerste indruk vrolijk gezellig plaatsje. Maakt ook nogal een westerse indruk: kleding mensen , winkels, horeca
Tussendoor ook 'n aantal oude ( mooie) gebouwen, soms wat verwaarloosd.
doch hebben dit in voorgaande plaatsen wel erger gezien.
Morgen de stad beter bekijken, voor nu naar bed ! Ogen vallen toe, ....
Lieve groeten voor jullie allemaal,
Gezellig weekend,
Tot de volgende keer...
Xxxxx
Marja

1. Harrie en Rina Mannien.:
    25 september 2016
    Hoi Marja

We blijven vol verbazing van jou belevenissen en wat je ervaart wat een genot

tot ziens Harrie en Rina Mannien
  2. Sabine alias wsgerrits :
    25 september 2016
    Leuk hoor Marja!
    Lekker genieten!
    Hier ook regen nu en verder alles oke!
    Doe dinsdag de groeten aan 'jou' bewoners en zal zeggen dat je echt geniet van jou reis!
    Veel plezier xxx