Sucre, 21-22 en 23 oktober

24 oktober 2016 - Sucre, Bolivia

alloo , halloo hallooo,
Ga de volgende verslagen plaats per plaats doen ipv dag per dag... ( Hopelijk niet erg ?? .... hoor t' anders wel ?? )
Vanochtend dus per bus, 3 uur, naar Sucre gereisd. Sucre is de hoofdstad van Bolivia en Ligt op ongeveer 2800 mtr hoogte. Heel wat lager dus dan Potosi (4000 mtr) Dit merk je al meteen. De straten lopen flink omhoog, de stad ligt nl in een kom, doch dit gaat zonder "ademhappen" , zo ook traplopen.
Het hotel ligt in centrum, alles op loopafstand dus. Vanmiddag even de belangrijkste plekken, gebouwen bezocht. Grote koloniale bouwwerken, de meeste wit beschilderd , geeft een statige indruk. s'Middags nog in restaurantje gelunched, hier stonden zelfs de nederlandse Bossche bollen op de kaart !! Bij navraag bleek de eigenaar getrouwd te zijn met een Nederlandse.. verklaart een hele boel..
In namiddag wat rondgelopen en stad verkend. Weer kwamen we terecht in feestelijke activiteiten. Op hoeken van de straat veel muziek, verklede mensen, ook veel kinders. Zelf hier vanmiddag weer een (verklede) optocht gezien met veel muziek en kinders met witte ballonnen. Dit hadden we gister in Potosi ook herhaaldelijk gezien, konden er echter niet achter komen waarom.... Nu zijn we erachter , en blijkt dat het afscheid van een schooljaar (basis school) zo gevierd wordt hier. De witte balonnen worden overgedragen door kinders van bv 4de jaar aan de kinders van 3de jaar.
Afscheids rituelen zijn hier in volle gang daar de grote vakantie eraan komt. December en Januari hebben de kinders vd basisschool hier grote zomervakantie... 2 maanden... In Brabant is het nu herfstvakantie.. ? 1 week... midden en Noord ??
22 oktober..
Vandaag de hele dag door de stad gewandeld,wel dikke 10 km., bezienswaardigheden ( enorm groot kerkhof en klooster) winkeltjes bekeken, wat souvenirs ingekocht.. etc.. etc.. de zon was stevig aanwezig.. fijne en mooie dag gehad.
Viel ons wel op dat deze stad zo vriendelijk aandoet in tegenstelling tot Potosi.. terwijl dit ook nogeens de hoofdstad van Bolivia is. Kwamen erachter dat Potosi vnl industrie stad is ( mijnbouw) wat hier niet het geval is. Ook staan niet alle regeringsgebouwen hier in Sucre, maar ook groot gedeelte in La Paz. Hier gaan we morgenavond naar toe met nachtbus, tenminste is de bedoeling. Vandaag hoorden we dat alle verkeer in en uit La Paz stil ligt vanwege een staking.. We zien / horen morgen ws wel.
23 oktober,
Vanochten al vroeg bed uit want we wilden om 8.30u bus naar Tamaca nemen. Omdat het zondag was zou daar een textielmarkt zijn , ook veel mensen in traditionele kledij. Zo gezegd zo gedaan en waren daar rond 10u .
Erg druk en zo zonnig, smalle straatjes met aan beide kanten allerlei kraampjes met stoffen en vele dagdagelijkse dingen, bv meel,
Kruiden, etc. We zagen ook veel mensen die ws in de bergen wonen. Kwamen vd berg met ezeltjes, enkele op vrachtwagen. Mannen zowel als vrouwen in donkere kledij, met kleurige cape eroverheen. Gezichten waren getekend door het harde landleven? Keken erg bezorgde donkere blik. Ook wanneer we foto's wilde maken reageerde ze erg boos ( dit integenstelling tot hierin dorp/stad.) Reageerde erg gesloten. Markt wat rondgelopen, kleine spulletjes gekocht en wat gegeten. Bus ging om 13.30u weer terug naar Sucre zodus waren we om 15u wedr terug aan hotel.
Vanavond gaat de reis toch door naar La Paz, om 18.30u vertrekken we hier en gaan met nachtbus door.. verwachting is dat we morgen rond 9u daar aankomen.
Spullen staan ingepakt.. straks nog eten,.. dan ben ik weer "reisvaardig."
nu maar hopen dat Wi-Fi het hier doet.. ( hoor andere geluiden) kan ik dit mooi posten..
Toi toi... toi .. voor ieder..
Tot snel,
Dikke xxxx
Marja

1. John Allen:
    24 oktober 2016
    Hoi Marja, opnieuw een aantal prachtige verslagen gelezen. Wat een belevenis is dit helemaal en hoeveel indrukken moet je verwerken en opslaan (!?).
    Ik heb trouwens ook wat geleerd: nooit geweten dat Sucre de hoofdstad van Bolivia was; altijd gedacht dat dit La Paz was, maar dat blijkt dus inderdaad alleen de grote stad te zijn waar de regering is gevestigd. Ga zo door met het "goede werk". We leven mee met je (voor zover in werkelijkheid mogelijk). Het ga je goed de komende dagen. Groetjes, John en Maria
  2. Frans en Rian:
    24 oktober 2016
    Wauw, wat een verschillende culturen/mensen maak je mee. Wordt je vast heel rijk van.
    Marja, geniet nog een heleboel!!!!! knuffel
  3. Toos:
    24 oktober 2016
    Weer helemaal bijgelezen. Geweldig! Dank je wel voor alle verslagen!
  4. Harrie en Rina Mannien.:
    Hoi Marja;
    Ik heb net naar een recente video zitten kijken .
    La Paz City . een indruk , openbaar vervoer kleurrijk ,er waren protestmarsen.de markt was een mierennest ,verder
    een mooie kerk en prachtig stadhuis. en op de weg onwaarschijnlijk druk , kom maar gauw naar huis het is goed zo groeten van de feeters uit Roosendaal
    Harrie en Rina Mannien-
  5. Levien van Vlimmeren:
    24 oktober 2016
    Blij weer eens wat van je te horen blijft toch spannend daar.
    Maar het einde gaat in zicht komen maar blijf genieten en als je thuis bent gaan wij van jouw verhalen genieten
    Nel en Levien
  6. Sabine alias wsgerrits :
    25 oktober 2016
    Zooo Marie dat was lang geleden! Haha..... miste je wel hoor!
    Maar blij te horen dat alles goed gaat!
    Inderdaad nu herfstvakantie in t zuiden, noord en midden alweer naar school bij ons 31 okt weer naar school.
    Voel je je ook weer wat beter? En je kamergenoot ook opgeknapt?
    Geniet er nog maar van want t gaat nu echt opschieten....
    Veel plezier nog en tot je volgende verhaal xxx
  7. Kees en jeanne:
    25 oktober 2016
    Hallo Marja fijn dat je weer wat meer lucht hebt en dan
    geniet je ook meer. Voor ons is het leuk om te lezen, maar
    jij moet de inspanning leveren.
    Hier alles kits en geniet er nog maar van.
    gr Kees /Jeanne
  8. Jeanne de Roover:
    26 oktober 2016
    Hey Marja,
    Ik snap wel dat je hoofdpijn hebt, het is teveel aan informatie.
    Niet gewend, gaat maar door, arm hoofd is vol en te klein, is een signaal.
    Tip even wat ledigen, wij weten het nu en je hebt het al beschreven en de foto's dus of deleten, zal echt opluchting geven.

Zoen, Drs. Jeanne
  9. Frans en Rian:
    26 oktober 2016
    Hoi Marja,
    de tsunami van informatie en indrukken blijft maar doorgaan. Ik denk dat het nog jaren duurt voordat het helemaal bent afgekickt! Bedankt dan je verslagfrequentie wat omlaag gaat. Kunnen wij ook een beetje tot rust komen;-) Nog veel reisplezier en genieten!!