La Paz, Bolivia: 24 en 25 oktober

27 oktober 2016 - La Paz, Bolivia

Goede morgen allemaal,
Nog een beetje duf van de nachtbus, alhoewel ik redelijk geslapen heb daarin.
Gister om 19.30u in Sucre vertrokken en waren om 6.45 in La Paz. Met taxi naar hotel vervoerd.. konden meteen al op de kamers, lekker wat opgefrist en ontbeten. Zometeen stadswandeling. Kamergenote die zich gelukkig weer beter voelt, kruipt toch nog ff terug in bed. Ben benieuwd naar deze stad. zo uit de bus gezien te hebben is/lijkt het een inmens grote stad , groot gedeelte in dal en tegen bergwand. Centrum ligt in een " kom". Hier wandelen zal dus weer flink klimmen en dalen zijn. Stad ligt gelukkig maar op 3600 mtr... hopelijk valt klimmen en dalen mee.
La Paz is de officieuze hoofdstad van Bolivia, vele regeringsgebouwen staan hier. ( zoiets als bij ons Amsterdam en Den Haag)
Sta versteld van deze stad:enerzijds erg modern, anderzijds erg oud en vervallen. Ook de mensen op straat.. modern gekleed, pak stropdas, doch ook in traditionele Boliviaanse kledij.
Van reisbegeleider hoorde we dat La Paz de armste stad van Bolivia is, waarschuwde ons voor stelen/beroven.Stad ook zeer divers.. heeft stadion, meerdere, vele taxi's, zelfs kabelbaan om efficiënter van Oost naar West te kun en reizen in deze stad. Kabelbaan met Zuid, Noord verbinding is nog in aanbouw. Prachtige oude gebouwen, waaronder erg mooie Francicuskerk. ( was gesloten, konden dus deze niet bezoeken) jammer genoeg zijn de meeste oude bouwwerken erg verwaarloosd.
Verkeer op de weg is een grote chaos. Ook al loop je op zebra pad of steek je over bij groen licht.. altijd goed uitkijken !! De chauffeurs nemen het niet zo nauw. Getoeter gebeurt hier regelmatig weer.
Verschillende touroperators.. overal kun je uitstappen/ excursies boeken. Geeft iets aan van de hoeveelheid toeristen die dagelijks deze plaats bezoeken.
Tijdens de wandeling zagen we ook verschillende stakingen, reden waarom is ons onduidelijk. Reisbegeleider vertelde dat staken echt iets van de Bolivianen is, reden is vaak onbekend bij de meerderheid vd bevolking. Soms zelfs om zeer dubbel en omstreden redenen.
Geregeld zooitje ongeregeld, zo noemde de reisbegeleider dit land en met name deze stad.
Ondertussen was ik er vrijwel zeker van dat er iets met m'n fototoestel an de hand was. Herhaaldeliijk geprobeerd foto's te nemen doch lukte niet meer ! !! Enkele reisgenoten, ook bekend met Canon, wilde zich in de loop van de dag erover buigen... lets hope..
Op overheidsgebouwen wapperen continu 3 vlaggen : 1 zoals vlag er vroeger uitzag ( blokken.. verschillende staten vroeger) 2 vlag zoals we die nu kennen ( 3kleuren, rood geel groen) 3de vlag = combinatie van die twee met 'n groot vlak blauw erop. Blauw is de zee, welke Bolivia, in de toekomst hoopt toegewezen te krijgen door hooggerechtshof Den Haag, van Chili.
Dat is de vlag van de toekomst.
Voor morgen hebben we 'n tour geboekt naar Tiwanaku
Hier ontstond de eerste beschaving van deze streek.
Vanavond gaan we Mexicaans eten bij een Belg !! Heeft hier nog 5 jaar geleden deze zaak geopend.. ben benieuwd.. dochee kan niet missen heyy ....
Fototoestel blijft in gebreke.. alles nagekeken... verwisselt... alles doet het, doch wanneer je foto maak is foto zwart... !! eens even nadenken over wat nu.....-

25 oktober..

Vanochtend om 830u kwam bus ons ophalen om te gaan naar Tiwanaku. Gids was ook al in bus aanwezig. Van onze groep ware we met z'n vijven, verders zaten er nog Schotten, Fransen , Duitsters en Canadezen in de bus. Het was een dik uur bussen voordat we daar waren. Zonneke kwam steeds meer tevoorschijn, onderweg schitterende uitzichten,. beloofde een mooie dag te worden.
Kwamen omstreeks 10.30u aan.
Gids had in de bus al een en ander vertelt ,kon hem moeilijk verstaan, anderen ook hoorde ik later.. lag dus niet aan mij. Met gids gehele terrein vol opgravingen en museum meegelopen. De opgravingen dateren pas uit 1932, en de wakja's leefden nog ruim voor het inca tijdperk... zal jullie verdere details besparen.....
Vraag me wel af welke historische schatten hier onder de grond nog verborgen liggen...
De weg terug , dit maal dikke 2 uur weeral genoten van al die mooie uitzichten.. wat is de natuur toch ongelooflijk mooi !!
Ondertussen met m'n buurvrouw in de bus ( tevens reisgenote) ook volop gebabbeld o.a ook over defect foto toestel.. ..
En weet je wat zij zo spontaan zei: " mag je dat kleinere van mij wel gebruiken "!! Wat een uitkomst.. Zij fotografeerd haast altijd met groot toestel met verschillende lenzen. Gebeurt weleens dat ze haar grote toestel niet mee kan nemen, daarvoor heeft ze dan kleinere camera gekocht... en die bood ze mij te leen aan. Prachtig !! Dank ... dank ... dank.
Terug bij hotel nog even gaan winkelen en hadden afgesproken om deze avond weer bij de Belg te gaan eten. Hij heeft nl 2 zaken Mexicaans en Italiaans restaurant. Gister bij de Mexicaan geweest (overigens erg lekker en gezellig), nu bij de Italiaan...
Daar hoorden we dat morgen La Paz door stakingen weer helemaal dicht zou zitten. In eerste instantie zouden we om 9u vertrekken, was nu vervroegd naar 7u... woensdag in de loop vd dag zouden stakingen ingaan , en dit tot het weekend nog wel....
Enfin.. heel lekker gegeten.. nog wat woordjes Bels geklapt.. en naar hotel koffer in orde maken en naar bed met wekker op 5.45u !!