Wandeldag...

30 september 2016 - Vilcabamba, Ecuador

ag allemaal,
Schrijf dit verslagje eigenlijk al in de volgende plaats, want loop weer 'n beetje achter....
Gister , dagje Vilcabamba dus nog ( leuk Nella dat je filmpje over dit plaatsje zag, wie weet handig, om straks bij het maken van fotoboek in te kijken ?)
Zoals ik al schreef, hotel was echt een "zen" locatie. Er lagen ook boekjes met verschillende wandelingen , gekleurd nav zwaarte dachten wij. Middelste genomen duur 5 uur , zwaarte 3 stippen ( zwaarste was 5 stippen)
Om 9.30u vertrokken met 6 pers. In begin al wel aardig klimmen, smalle paadjes al net al vol goede moed naar de top, stemming was vrolijk.
Daar klim nogal pittig verliep en enkelen toch wel regelmatig ff wilden uitblazen, rond 12.30u lunch gebruikt op bijna hoogste punt. (logde lag op 1700 mtr hoogte, hoogste punt v wandeling was ruim 2100 mtr.) Daarna wandeling hervat...
Hier werden we (oa ook ik) niet blij van ! Bijna op de top .. moesten we toch , klimmend, over ong 15 mtr een erg smal paadje , echt niet breder dan 50 cm.. met aan beide kanten diepe afgrond.... !!!
Bernadette zei ik ga terug, ik zei in eerste instantie ook ik ga met je mee, doch realiseerde me , dat terugweg net zo moeilijk zou zijn...
Verstand op nul, en voorzichtig ene voet voor de andere naar breder punt... top...
Nou wat 'n uitzicht we daar kregen .... !! Fenomenaal , kan niet anders omschrijven.... gebergte van allerlei kleuren en vormen en zo'n wijds uitzicht.. Enkele pers waren ook in Cuenza mee naar de excursie in Natuurreservaat El Capas geweest, vlgs hun was dit uitzicht nu nog mooier...
Gelukkig.. hoogste punt hadden we gehad, nu de afdaling wat gemakkelijker zou gaan, dachten we...
Jee, erg smalle paadjes..soms nogal steil naar beneden met veel losse steentjes.... en langs de kant diepe kloven.... afdaling eiste diepe concentratie. Gelukkig waren er 2 mannen bij ons die hun hoofd koel hielden... en telkens weer bekeken hoe we het veiligst dat stukje afdaling konden nemen
Later hoorde ik van een van hen dat hij toch ook wel "eventjes achter z'n oren had gekrabt" van hoe nou verder. Vlgs hem was het leemgrond met aardig wat scheuren erin... Gelukkig had ik dit niet gezien/ de kennis niet.
Laatste stuk was over droge rivierbeddingm met joekels van keien... was ook niet al te prettig wandelen..
Uiteindelijk kwamen we rond 17.30 op lodge aan. Benen nogal geschaamd door struiken onderweg, een pers. was zelfs stukje omlaag "gerold /gevallen"
Heeft daar haar knie nogal mee bezeerd, gelukkig is het daarbij gebleven.
Bij terugkomst ook navraag gedaan waarom deze route maar 3 stippen had.. stippen was nav lengte wandelroutes bleek....
Moe, doch zeer voldaan.. opknappen voor de maaltijd.
Wat kan 'n douche dan toch heerlijk zijn .. !!! (Hier zelfs met föhn .. !! , alhoewel ik die van mezelf nog niet gebruikt heb , Toos !!)
Jullie kunnen wel raden denk ik, wat er na het eten ( incl. wijntje) gebeurde he..