Beetje achtergrond over leven in Peru.

11 oktober 2016 - Arequipa, Peru

Vanochtend om 8 vertrokken met ditmaal een sociaal werker als gids die enkele " micro projecten" heeft opgezet en ons ook een en ander kon vertellen over 't leven "achter" de Peruanen.
Al meteen in de bus begon hij enthousiast te vertellen.
Ik citeer: Arequipa is de hoofdstad van Zuid Peru , 2 miljoen inwoners , 30% van de inwoners is jonger dan 27 jaar. Kinderen van mensen op het platteland worden naar de "stad" gestuurd in de hoop op een betere toekomst als die van hun ouders.
Bloemen geeft men hier alleen bij begrafenis, bij huwelijk alleen witte bloemen. Als mensen hier bij elkaar op bezoek gaan geeft men zoetigheid of/ en cola.
We gingen als eerste naar begraafplaats, gids vroeg ons om , uit eerbied, niet te fotograferen.
Overleden worden hier boven elkaar begraven ipv naast elkaar, deels uit plaatsgebrek, deels ook doordat grond vaak berg grond is, niet in te graven is.
Wanneer iemand hier is overleden is, "rouwt" de familie 3 dagen. Mannen zitten bij elkaar en halen oude goede/ leuke herinneringen op van overledene.. onder het genot van lekker bier etc.. ( over de doden niks dan goed !)
De vrouwen zitten ook bij elkaar en huilen de hele dag.. Dit daar "de Heer" de zonden van overledene zou vergeven.
Graf kost ong S/ 1.500 per 10 jaar. Mensen die dit niet kunnen betalen schenken het dode lichaam aan de medische wetenschap voor studie.
Op graftegel staat alleen overlijdens datum, dit schijnt doordat vele mensen hier jong sterven door o.a alcoholmisbruik, zelfmoord. . Persoon heeft dan dus kort geleeft, wat ieder kan zien op grafsteen. Vandaar geen geboortedatum op de grafsteen. Daarna gingen we naar volgend project..
Kinderopvang: In Peru leven nog veel één ouder gezinnen. In de bergen komt verkrachting, incest nog regelmatig voor, vrouw/ meisje voedt alleen haar kind op. Om deze vrouwen de gelegenheid te geven om te werken of werk te zoeken kunnen ze hun kind voor S/1 per dag naar deze opvang brengen. Kinderen krijgen daar 2 maaltijden, de oudere kinderen worden ook verzocht mee te helpen met afwas/ poetsen zodat huishouden niet vreemd voor hen is. Ook aan hygiëne ( tandenpoetsen, wassen) wordt aandacht geschonken. Op zondag wordt de hele crèche grondig schoongemaakt, door de hulp van alle moeders. Wil men dit niet wordt in vervolg S/2 per dag gerekend.Doet men dit niet , werkt men binnen de kortste keren voor nop..
dit is zo hun cultuur blijkt uit ervaring. Discipline komt men hier nog veel tekort. Crèche wordt gerund door 2 vrouwen die hier een volledig betaalde baan door hebben. Verdiende geld blijft bij vrouw ( of wordt opnieuw in chreche geinvesteerd) om te voorkomen dat verdiende geld bij man/ echtgenoot, in handen komt, die dat dan gebruikt voor bier/drank te kopen.
Terug in bus verteld de gids over de machocultuur vd mannen die hier in her l Peru nog sterk aanwezig is. Pleegt een vrouw een moord dan is ze vrijwel zeker dat zij dit niet overleeft. Zij wordt vermoordt door politie of buurtgenoten of familie.. want dit kan niet.
Pleegt een man een moord wordt hij veroordeeld tot 7 tot 10 jr gevangenis straf, met nog verschillende kansen tot straf verlichting of kwijtschelding.
Kansen zijn : wanneer moeder van dader beweert dat haar zoon ( geestelijk) ziek is, of wanneer iemand van RK kerk bv priester , de dader kans geeft om bij de pastorie wekelijks te komen helpen. Als dader "plicht" naar behoren vervult wordt straf kwijtgescholden.
Kwamen we aan bij volgend project wat 'n maaltijdvoorziening inhield. Enkele dames kookten dagelijks 150 tot 200 maaltijden voor kansarmen. Normaal kost maaltijd S/6 , komt hier 'n kind eten in schooluniform ( dragen hiervan is op elke basis school verplicht ) kost maaltijd maar S/3 .zelfde geldt voor invaliden. Ook worden er maaltijden naar ouderen/ zieken gebracht. Het was de bedoeling dat we ook daar gingen kijken doch de ouderen wilde niet dat wij op bezoek kwamen, ze schaamde zich.
Jammer heb ik geen pappa's en mamma's huis☺, (want zo noemen ze hier bejaardentehuis ) gezien....
Ons volgend bezoek was aan steenhouwerij. 500jr geleden is hier flinke vulkaanuitbarsting geweest , welke zachte kalk ? Zand? lagen vormde. Uit deze steen soort, Cillilair stenen genoemd, bestaat haast heel deze plaats hier, vandaar dat Arequipa ook witte stad wordt genoemd.
De stenen maken is allemaal handwerk. ( vaste bepaalde afmetingen) We zagen 2 arbeiders aan het werk, een ervan was helemaal krom gegroeid door dit werk. s' Avonds worden geproduceerde stenen opgehaald door firma, ontbreekt er hoek of zit er scheur in ( wat gemakkelijk kan doordat steen nogal zacht is)wordt steen afgekeurd/ weggegooid !
Terug in bus vertelde gids verder; economie van Peru ( was ik jullie nog schuldig.. ) 1ste plaats: opbrengsten uit de mijnen.
2de plaats : corruptie. 3de plaats : cocaine...
Cocaïne vormt in Peru eigenlijk geen probleem, het zijn de andere landen die er problemen van maken. Door de coca komt er veel geld Peru binnen, en verschaft vele mensen werk. 37 % van "alle" werkers in deze sector wordt legaal, door overheid , betaald. Sector heeft verschillende privatbanken opgericht, die ( on)officieel loon aan (arme) medewerkers uitbetalen.. Mits18% van opbrengsten naar de staat gaat....
Hier eindigde deze trip.. tourgeld wat we betaalden aan onze gids ging regelrecht naar "zijn" projecten toe..
Hierna even lekker rustig naar hotelkamer, even al wat opschrijven. Wat een informatie.. en dit schrijf ik allemaal ook nog eens in blog.. hoop dat jullie het niet vervelend viHoop, ik vond het in ieder geval 'n zeer boeiende ochtend. Brengt een en ander toch weer in ander perspectief.
s'Middags nog even hier stadje in geweest , was zonnig. Lekker gewandeld. Ook nog Catalina klooster bezocht. Klooster uit 1571.Bezoek schijnt 'n must te zijn.. Mooi oud complex, nog prima intact, wel aardig om te zien .
Verders vanavond koffer inpakken, morgen om 8.00u weer vertrek naar Colca Canyon.. lijkt me weer zeer mooi (wat 'n bofkont heyy !!)
Zodra ik weer Wi-Fi heb.. horen jullie hier zeker van.
Zometeen met groep nog naar zeer speciaal restaurant waar ze het lekkerste
Alpaca vlees ( soort lama) serveren.. ben benieuwd....
Ga snel de koffer fatsoeneren en wat opfrissen.. hoogste tijd ...
Doeiiiiiiiii, doeiiiiii
Heel veel liefs, en hopelijk tot snel..
Marja..

1. Harrie en Rina Mannien.:
    11 oktober 2016
    MARJA BEDANKT ,MARJA BEDANKT ,MARJA MARJAMARJA BEDANKT.

GROETEN UIT ROOSENDAAL VAN NUN OUWE FEETER .

HARRIE EN RINA.
  2. Esther Verheijen:
    11 oktober 2016
    Hoi Marja,
    Wat een leuke verhalen. Heel leuk om te lezen. Ik heb nog niet gelezen dat je de inca trail hebt gelopen. Mooi hè Peru. Ik vond het geweldig. Je bent wel op veel plekken geweest waar wij ook waren.
    Heel veel groetjes van Erik en Esther Verheijen
  3. Peggy:
    12 oktober 2016
    Wat weer een groot verschil vergelijkbaar hier in nederland.Wat zie je veel zeg.Gelukkig voor jou dat ergeen papa en mama huis was,anders ging je ze gelijk verzorgen en je heb vakantie hihihihih.Geniet ernog van
    Gr peggy xxx