8 oktober, dagje Nazca

9 oktober 2016 - Arequipa, Peru

llo allemaal, daar ben ik weer.. !
Blij weer wifi te hebben, doch minder blij dat ik "achter loop"....
Gister 2 excursies gedaan, ( met tussendoor nog 2 extra bezichtigingen) druk dagje. ( en weinig opgeschreven, hoop dat ik nog n'beetje weet)
Als eerste om 9 uur met 7 pers. naar het Chauchilla kerkhof. Engelse gids , die ons vergezelde, vertelde vanaf het begin al, honderd uit.
Eerst over de omgeving, zand ...zand .. zand.. en haast nooit regen hier. 6 maanden geleden had het hier (slechts enkele druppels ) voor t'laatst, geregend. Deels kan men het land met gewassen wat beregenen .Er wordt hier veel maïs en cactussen geteeld. Cactussen vanwege 'n schimmel ( witte aanslag) die er op het blad verschijnt, wanneer plant wat groter is. Witte aanslag, schimmel, luis, wordt van het blad afgeschraapt, ( wanneer je hiervan wat op ge hand legt en erover wrijft, wordt dit rood. Wordt als natuurlijke kleurstof in voedingsmiddelen en cosmetica gebruikt. Verders vertelde de gids ook nog dat al die onafgewerkte huizen, hier zo in de buurt ( en 'n arme indruk maken) bewoond wordt door "middenklas" Peruanen.
Echte armoe was er in Zuid Peru en in de bergen.
Ondertussen reden we door heel gebied los zand met vele stenen, geen wegen, wind waaide ook nog zand op... tot zover we konden kijken... zand ...zand.. zand. Hoe dat chauffeur de weg kon vinden is mij een raadsel.
Volgens gids stroomde hier miljoen jaar geleden de Grote Oceaan nog, nu ligt deze nog. 100km verderop.
Land werd bebouwd door o.a pre Inca volkeren, waarvan later graven zijn teruggevonden. Deze volkeren geloofde in 2de leven, dus werden met allerlei spullen begraven die ze in hun 2de leven nodig hadden. De overlegde werd zo "geprepareerd" dat zijn lichaam bleef bestaan. dwz organen werden eruit gehaald en lichaam werd gevuld met allerlei sieraden, goud , afhankelijk wat overlede voor nabestaande betekende. Werden zittend begraven met gezicht naar westen.
De volkeren daarna hebben om deze reden ( goud, sieraden)veel geplunderd en verwoest. Sinds 'n 20 jaar geleden zijn er hier opgravingen gedaan.en worden er nog steeds graven opgegraven. Door dr plunderingen is er soms alleen nog maar schedel , sommige met nog erg lang haar.. ( hoe belangrijker persoon, des te langer haar) Ikzelf dacht dat haar ook vergaat... doch nee dus..
Beetje luguber, doch wel mooi om achtergrond van deze culturen te horen, en dit nu nog te kunnen zien.
Hierna terug naar hotel, waar we onderweg nog plaats aandeden waar ze afgravingen uit de goudmijn verder verwerkten. Schrok me hier 'n hoedje.. ( en ben erg blij met m'n werk !!) Hier stonden 8 tal " werknemers " met beide voeten aan op aan elks uiteinde van een grote steen, die in 'n grote teil lag (met puin en water) lich gewicht afw. op re voet dan weer op linker voet.. ( wippen)met als doel het steenpui te malen,( gedurende 6 aaneengesloten uur.!! daarna zeven en hopen dat er veel goud in zit. )Deze mensen doen dit 8 dagen op rij gedurende 6 uur, daarna gaan ze 8 dagen de mijn in en , soms door explosies, verzamelen hun het steenpuin, en wordt door 8 andere collega's welke nu in de mijn werkten, gemalen. 2 groepen van 8 mensen wisselen dus elkaar steeds af.
Hoop dat dit voor jullie toch 'n beetje duidelijk overkomt, weet niet zogoed hoe dit anders te omschrijven.
SMiddags naar de aquaducten uit Inca tijdperk. .. is jullie wel bekend ?? mooi en boeiend dit met eigen ogen te kunnen zien.
Hierna met groepsgenoot nog even op souvenirs koop geweest en heerlijk gegeten. Waren omstreeks 20.30u weer op hotel waar we om 21.30u zouden vertrekken om per nachtbus te reizen naar onze volgende bestemming .
Koffer was al ver ingepakt, nog ff wat warmere kleding aan ( koelt s'avonds nogal af) en om 21.30u per bus naar station.